Shockwave

shockwave therapie

Nu ook: Shockwave therapie!

Voor welke aandoeningen helpt Shockwave ?

• Pees gerelateerde klachten
  • Hielspoor
  • Achillespees
  • Patella pees
  • Verkalking schouder
  • Tenniselleboog
  • Golferselleboog
  • Frozen Shoulder
  • Chronische spierproblematiek
  • Diep gelegen spieren

Wat is shockwave therapie?

Shockwave is een behandeling waarmee er met schokgolven pijnlijke plekken in het lichaam worden behandeld. Met behulp van een apparaat voor shockwave therapie worden deze schokgolven met relatief veel energie overgebracht naar het te behandelen gebied.

Het gaat hierbij vaak om pees gerelateerde klachten. Een pees is namelijk t.o.v. een spier erg slecht doorbloed. Hierdoor kan een persoon hier erg lang last van houden.

Middels shockwave kan het binnen 4-5 behandelingen ervoor zorgen dat de pijn verdwenen is.

Hoe werkt het?

Het stimuleert de zelfhelende werking van het lichaam. Dit komt door het toedienen van de hoogenergetische golven die ik met het apparaat voor shockwave therapie afgeef.

Als fysiotherapeut brengt ik deze schokgolven met de behandelkop over op de pijnlijke plek in het lichaam van de patiënt. Deze golven verplaatsen zich vervolgens door het lichaam naar de locatie van de aandoening.

De afgegeven energie wordt via de behandelkop opgenomen in het pijnlijke weefsel van de patiënt. Hierop reageert het lichaam door het vrijmaken van verschillende herstelstimulerende stoffen. Sommige stoffen bootsen een milde ontstekingsreactie na, andere stoffen stimuleren het herstel van het weefsel en verbeteren de doorbloeding op de plaats van de aandoening.

Beide reacties resulteren in een snel weefselherstel.

Twee vormen:

Het apparaat genereert geluidsgolven die zich in het lichaam voortzetten en zodoende een effect hebben op het weefsel. We begrijpen de werkingsmechanismen achter radiale shockwave therapie (RSWT) en gefocusseerde shockwave therapie (FSWT) steeds beter, maar geheel duidelijk zijn ze nog niet.

Wat wél duidelijk is het feit dat een  behandeling bij veel aandoeningen werkt. De consensus is nu dat FSWT vooral op celniveau aangrijpt. RSWT werkt meer op structuur- en weefselniveau. Dit is de reden dat veel shockwave-experts de twee vormen steeds vaker gaan combineren.