Dry needling

Dry needling is een behandeling waarbij de fysiotherapeut gebruik maakt van een naald.

Dit is een speciale techniek om een spier snel en langdurig te laten ontspannen.

Bij deze techniek wordt gebruik gemaakt van een droge acupunctuurnaald, er wordt dus geen vloeistof in het lichaam gespoten.

Het verschil ten opzichte van acupunctuur

Bij acupunctuur wordt gebruik gemaakt van meerdere naalden die vaak oppervlakkig in het lichaam worden gebracht. Ook blijven de naalden bij acupunctuur een aantal minuten in het lichaam en bij dry needling juist kortstondig. Dry needling heeft als functie om de spier op een specifiek punt te triggeren. Dit wordt een ‘’ triggerpoint’’ genoemd.

Wat zijn triggerpoints?

Triggerpoints zijn ophopingen van afvalstoffen die niet alleen pijn in de spier maar ook in de nabij gelegen zenuwbanen en lichaamsdelen kan geven.

Oorzaken voor het ontstaan van deze triggerpoinst zijn o.a:

• Overbelasting
  • Verwondingen
  • Alcohol
  • Gebruik van chemische stoffen

Als mens bouw je triggerpoints dus willekeurig en onwillekeurig op. Ieder mens heeft dus triggerpoints, maar hoeft hier niet altijd pijn van te ervaren. Als fysiotherapeut zoek je vaak naar triggerpoints in de spieren, omdat dit vaak de oorzaak is van de pijnklachten.

Afspraak maken?

info@fysiotherapiefrankharmens.nl